- Autor: JUDr. Dalibor Tichý
- pondělí 25. listopadu 2024
Dne 27. 8. 2024 rozhodlo představenstvo družstva na svém zasedání o zrušení poplatku za vedení kontaktní adresy. U družstevních domů platnost tohoto rozhodnutí nabývá účinností od 1. 1. 2025. U společenství vlastníků, kde družstvo vykonává správu těchto nemovitostí, nabývá platnosti toto rozhodnutí až dnem uzavření dodatků Příkazních smluv o výkonu správy nemovitostí. Lze předpokládat, že tyto dodatky u společenství vlastníků budou uzavřeny v průběhu roku 2025. Tudíž do konce příštího roku by se již také u společenství vlastníků nemusel tento poplatek za vedení korespondenční adresy vybírat.
O jaký poplatek se vlastně jedná a proč dojde k jeho zrušení? Poplatek za vedení kontaktní adresy byl na správě družstva zaveden již před 20 lety, a to na základě žádostí naších klientů, kteří požadovali zavést kontaktní adresu mimo svůj spravovaný byt. Z převážné většiny se jednalo o pronajímané byty, ale i o případy, kdy se žadatel rozhodl z jakéhokoliv důvodu v bytě nezdržovat. Po přijetí a zaevidování žádosti na bytovém oddělení OSBD Česká Lípa, byla veškerá korespondence následně zasílána na tato kontaktní místa určená žadatelem. Poplatek za vedení kontaktní adresy činil 10 Kč za měsíc a byl zkalkulován tak, aby za něj bylo možné uhradit základní poštovní výlohy. Ovšem s ohledem na postupnou digitalizaci komunikace na OSBD Česká Lípa, došlo k zavedení doručování písemností prostřednictvím přihlášeného e-mailu. Každý klient bytového družstva, tj. jak vlastník, tak i nájemce si může na bytovém oddělení OSBD Česká Lípa (kontakt: p. Hádeková tel. 487 809 816 e-mail: hadekova@osbd.cz nebo p. Kouřimská tel. 487 809 815 e-mail: kourimska@osbd.cz) požádat o přidělení hesla k přístupu na internetové stránky družstva www.osbd.cz, kde po jeho přihlášení konkrétně v systému G5i si může klient zvolit možnost doručování písemností prostřednictvím e-mailu. Následně se tak tento autorizovaný e-mail stane důležitým prostředkem k zasílání písemností.
Díky této formě komunikace tak poplatek za vedení korespondenční adresy ztrácí postupně význam. Nově tak žadatelé o zavedení kontaktní adresy budou automaticky odkázáni na internetové stránky družstva s tím, že veškerá komunikace již může probíhat prostřednictvím e-mailu. Ti, kteří přístup k internetovým stránkám nemají, nebo o něj nadále (z jakéhokoliv důvodu) nejeví zájem, bude korespondenční adresa zavedena a také hrazena v rámci již placeného správního poplatku. Poplatek za vedení korespondenční adresy již tedy nebude u družstevních domů od ledna 2025 vybírán. U společenství vlastníků, jak již bylo řečeno, bude záležet na datu, kdy dojde k uzavření dodatku Příkazní smlouvy o výkonu správy nemovitostí s jeho následnou účinností. S ohledem na postupnou digitalizaci našeho systému však lze předpokládat, že zájem o internetovou komunikaci prostřednictvím e-mailu bude čím dál žádanější.