- Autor: Vlastimil Kouřimský
- pátek 22. listopadu 2024
Družstvo v současné době spravuje 390 domů. Z toho je z nich 163 vícepodlažních, které mají výtah. A těch výtahů je více jak 360. Ne za všechny výtahy zodpovídá družstvo. Když „škrtneme“ společenství, která mají zvolený vlastní statutární orgán, zbývá 282 výtahů ve119 domech. Výtah je vyhrazené technické zařízení, má proto vlastní legislativu ohledně servisu, kontrol a revizí. Je tedy zodpovědností družstva jako provozovatele výtahu udržovat výtahy v takovém bezpečném stavu, aby pokud možno vyhovovaly všem předpisům.
V minulosti, přesněji v letech 2004 až 2017, jsme během tří etap modernizací výtahů odstranili všechna tzv. vysoká provozní rizika. Před zahájením modernizací měly naše výtahy podle závěrů inspekčních prohlídek kolem 20 vysokých provozních rizik, podle typu výtahu a domu. To byl stav nepřijatelný, ohrožující zdraví a životy cestujících. Typickým příkladem vysokého rizika byly chybějící vnitřní dveře, vážení zatížení kabiny, komunikace s dispečinkem, oboustranné zachycovače. Po třech etapách modernizace jsou naše výtahy bez vysokých rizik, zbyly některé střední, většinou stavebního charakteru a nízké, které ani nemají doporučený termín odstranění.
Jediná část výtahu, které se žádná modernizace nedotkla, byla strojovna výtahu a samotný pohon. V době modernizací nebylo na pohonu žádné vysoké riziko a vládlo všeobecné přesvědčení, že se pohony postupně vymění podle potřeb a finančních možností jednotlivých domů. Tato představa se ale nenaplňuje. Výměna pohonů je velmi pozvolná, k dnešnímu dni jsme za posledních 12 let vyměnily 37 pohonů. Důvodem takto nízkého tempa je kromě vysoké ceny (kolem půl miliónu korun) i skutečnost, že legislativní požadavek na výměnu je velmi vlažný. Jde vždy jen o doporučení, a kromě výměny se nabízí i repase a oprava původního pohonu za výrazně nižší náklady. Proto na rozdíl od závad z revizí elektro a plynu se musí výměna pohonu schvalovat na členské schůzi a shromáždění vlastníků. To vše způsobuje, že domy výměny pohonů řeší až v okamžiku, kdy je stav již velmi vážný nebo oprava původního již není možná.
Po vzájemné konzultaci se zástupci servisní firmy OTIS a.s. jsme došli k závěru, že tato situace není dlouhodobě udržitelná. Původní pohony mají průměrné stáří 40 let, s rozptylem od 32 do 55 let. Je stále obtížnější zajišťovat náhradní díly, nehledě na jejich sníženou spolehlivost, vysokou hlučnost a spotřebu elektřiny.
Původní trakční pohony s protiváhou mají navíc podle aktuálního výkladu normy vysoké provozní riziko. S původním trakčním pohonem není kabina výtahu chráněna při poruše trakce proti pohybu nahoru. Mohlo by dojít ke zranění či usmrcení osob při nastupování nebo vystupování z kabiny. Nové kabiny mají sice obousměrné zachycovače, ty ale reagují až po překročení určité rychlosti. Toto riziko se netýká všech výtahů, ale pouze výtahů s protiváhou, tedy aktuálně 120 výtahů. A právě pro tyto výtahy připravujeme čtvrtou etapu modernizace.
Kromě odstranění skrytého vysokého provozního rizika by měla být důvodem organizované výměny i skutečnost, že pohony našich výtahů jsou zastaralé, ve špatném technickém stavu a že běžná údržba už příliš dlouho nezaručí provozuschopnost výtahů. A čekat na to, až všechny pohony postupně samy „odejdou“ a budou vyměněny, znamená desetiletí nejistoty a nespolehlivosti našich výtahů.
Zároveň s výměnou pohonu bude vhodné a potřebné řešit i výměnu stávajícího komunikačního systému. Hlavním důvodem je plánované ukončení provozu 2G sítě do konce roku 2028. Na této síti se provozuje většina automatických systémů typu domácí alarmy, dálkové ovládání přístrojů, zapínání topení, hlášení o výpadku proudu apod. Jedním ze systému 2G sítě je i komunikace mezi kabinami výtahů a dispečinkem OTISu. Dalším důvodem, spíše ale jen podpůrným, je i problém náhradních dílů ke stávajícím displejům a tlačítkům. Výměna komunikačního systému se samozřejmě bude postupně týkat všech našich výtahů, nikoliv jen těch s původním trakčním pohonem. Ostatní výtahy však budeme řešit později, před ukončením provozu 2G sítě.
Financování výměn pohonů zvládnou všechny domy bez drastických opatření typu zvyšování tvorby DZOI. Samotná realizace bude trvat minimálně dva roky, spíše déle, a začne nejdříve v roce 2025, takže bude možné vhodně vytvořeným harmonogramem zohlednit domy, které se právě vydaly z prostředků kvůli jiným akcím, nebo bude možné odložit jiné plánované práce na později.
Co se týče schvalovacího procesu, jde o akci za téměř 63 miliónů korun, schválit jí proto musí podzimní shromáždění delegátů.