Informační deska, internet a bytové družstvo

  • Autor: JUDr. Dalibor Tichý
  • pátek 21. února 2014

Řekne-li se informační deska, tak si mnozí z nás představí úřední desku obce nebo kraje, která by měla v rámci správního řízení informovat veřejnost o jeho písemnostech a současně zefektivnit komunikaci mezi úřadem a občanem. Málokoho by však napadlo, že tato povinnost bude přenesena i na bytová družstva, a to s účinností nového zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích (dále jen ZOK).
Od 1. 1. 2014 je bytové družstvo podle § 562 ZOK povinno zřídit informační desku ve svém sídle, která musí být přístupná každý pracovní den v běžnou pracovní dobu všem členům. Zákon také umožňuje zřídit informační desku prostřednictvím internetových stránek. Naše bytové družstvo má informační desku umístněnou na internetových stránkách www.osbd.cz v části nazvané jako informace, ke které má přístup každý člen družstva.
Z dikce zákona vyplývá, že cílem informační desky je hlavně informovat své členy o podstatných činnostech a záležitostech družstva. Současně by měla obsahovat základní dokumenty, jako jsou stanovy, výroční zprávy, usnesení shromáždění delegátů, různá rozhodnutí a oznámení.
Jednou z nových povinností, kterou nám přináší zákon je způsob svolávání shromáždění delegátů prostřednictvím internetových stránek. Svolání shromáždění delegátů se oznamuje jak písemnou pozvánkou zaslanou všem delegátům na adresu bydliště delegáta, tak nově i uveřejněním na internetových stránkách družstva, nejpozději do patnácti dnů před dnem konání shromáždění delegátů. Mimo to, družstvo musí své členy informovat vhodným způsobem o možnosti seznámit se se všemi podklady k jednotlivým záležitostem programu shromáždění delegátů. Výsledky jednání a přijatá usnesení shromáždění delegátů (v úplném znění) budou muset být uveřejňována bez zbytečného odkladu na informační desce po dobu nejméně 60 dní ode dne konání shromáždění.
Prostřednictvím informační desky lze také poskytovat i další informace upravené ve stanovách družstva či v zákoně. Z výše uvedeného lze dovodit, že nová právní úprava účinná od 1. 1. 2014 nařizuje družstvům jednak zřídit informační desku, ale také internetové stránky k poskytování informací uvedených v zákoně. Tato povinnost konkrétně vyplývá z § 636 ZOK. S ohledem na současnou dostupnost internetového připojení a jeho následnou využitelnost lze předpokládat, že se tato forma zveřejňování informací do budoucna osvědčí i na našem družstvu.