Internet v domě – vaše radost, naše starost

  • Autor: Vlastimil Kouřimský
  • pondělí 2. prosince 2013

Bez digitálního spojení se světem si dnes málokdo umí představit běžný život. Kromě zábavy, informací a komunikace jde také často o pracovní nástroj. Proto nechceme a nikdy jsme nechtěli bránit poskytovatelům internetu ve vstupu do domů a do jednotlivých bytů. Vždy jsme však chtěli dát těmto aktivitám nějaký řád a chránit tak domy před přímými škodami či před zvýšenými náklady např. ve formě neoprávněného odběru elektřiny. Zpočátku se o poskytování těchto služeb ucházely pouze velké firmy, s nimiž bylo možné udržovat věcnou komunikaci a korigovat z větší části jejich působení. Takto jsme jako družstvo uzavřely rámcové smlouvy např. s CL - NETem (dnes Rio Media) či Kabelem Plus (dnes UPC), ve kterých jsou jasná pravidla a povinnosti ve vztahu k domu. A pokud už se naskytne problém, máme vždy osobu, se kterou problém řešíme.
Se snadnější cenovou dostupností bezdrátových technologií se však počet poskytovatelů internetu zvyšuje a udržet pořádek či systém je velmi obtížné. Mnohdy jde o podnikající fyzické osoby bez provozovny, zaměstnanců a bez velkých záruk v případě způsobených škod. Neoprávněné vstupy do domů, zásahy do rozvodů elektroinstalace vč. odstraňování plomb, neschválené odběry ze společné elektřiny, škody na malbách a podlahách apod. To vše musíme řešit a napravovat. Jenom zjistit, čí je zařízení, trvá mnohdy několik týdnů. A ani to negarantuje úspěch, protože následuje další krok - vyzvání k nápravě, ať je tím myšleno odstranění zařízení nebo uvedení do shody s předpisy. Dotčení mnohdy schválně nereagují, v lepším případě slibují nápravu, ale skutek utek. Pak musíme řešit ukončení činnosti tohoto poskytovatele v domě. Jsou i případy, kdy se k instalovanému zařízení nikdo nepřihlásí. Zjistit, komu je internet poskytován a následně i kým, znamená velkou časovou a administrativní zátěž. Mezitím si stěžují zástupci samospráv, že se nic neděje a že ten nepořádek (volně visící kabely, chybějící plomby, díry ve zdi atd.) tam je pořád.
A jaký je správný postup? Pokud si vytipujete poskytovatele internetu, zjistěte si, zda už má povolený přístup do domu. Buď vám ho sám předloží nebo si to ověřte na samosprávě domu či na správě družstva. A nemá-li povolení, ať se neprodleně obrátí na správu družstva, která od něj potřebné podklady získá a povolení vydá. Druhou možností je nejdříve si zjistit, jaký poskytovatel internetu již na domě působí a nechat si internet zavést od něj.
V každém případě mějte na paměti, že způsobené škody (černý odběr elektřiny, poškozený majetek), který se nepodaří spojit s konkrétním pachatelem, uhradíte opět zase vy a vaši spolubydlící ze společných prostředků domu.