Řešení záručních oprav po firmě Freezart Plus

  • Autor: Vlastimil Kouřimský
  • středa 6. února 2013

Když jsme v uplynulých zhruba osmi letech měnili prakticky všechna bytová a většinu společných oken na našich domech, probíhalo u většiny zakázek výběrové řízení. Při určeném rozsahu prací a požadovaných technických parametrech oken zbyla dvě výrazná kritéria – reference firem a nabízená cena. Drtivou část zakázek, 60% z celkového počtu, získala firma Freezart Plus Liberec. Důvodem byla dobrá komunikace, velmi příznivé ceny a schopnost vyhovět našim představám o realizaci. Družstvo se stalo význačným zákazníkem, což znamenalo další výhodnější podmínky a ceny. Firma zaměstnávala místní řemeslníky a menší firmy. Obecně lze říci, že díky firmě Freezart jsme vyměnili okna za nejnižší náklady v regionu.
V květnu 2010 byl na firmu z důvodu jim neuhrazených pohledávek a následné platební neschopnosti podán insolvenční návrh, v září 2010 byla firmě povolena reorganizace. Z důvodu neplnění podmínek této reorganizace však byl po dvou a půl letech vyhlášen ke dni 20.12.2012 Krajským soudem na firmu Freezart Plus konkurs. Tímto krokem fakticky skončila možnost uplatňovat reklamační vady, což nám písemně potvrdil insolvenční správce.
Ukončením činnosti firmy nám sice žádná přímá škoda nevznikla, je zde však ještě odhadem téměř 12 tisíc oken na 84 domech v záruce (a to nejméně do roku 2016), jejichž záruční opravy musí někdo hradit. Jedinečnost problematiky reklamací bytových oken tkví v tom, že se sice jedná o společnou část domu, avšak ve výlučném užívání jednotlivých lidí. Poškozené či uvolněné kličky, neustálé seřizování kování před zimou a po zimě, drobné netěsnosti mezi rámem a křídlem atd. nejsou většinou vůbec reklamační vady. Protože však všechny firmy tyto vady uznávají a odstraňují, získali jsme trochu pocit, že stav okna není naše starost a zvykli jsme si reklamovat i věci, které jsou spíše otázkou provozního opotřebení a běžné údržby.
Je jasné, že ukončením smluvních záruk v případě firmy Freezart vzniká nová situace a musíme na ni patřičně a rychle reagovat. Je nutné vymezit pravidla, co je a co není reklamace a určit, z jakých prostředků se budou uznané reklamační opravy hradit.
Pokud se týče vymezení pravidel, co je a co není reklamace, musíme kvůli omezeným finančním prostředkům „přitvrdit“. V prvé řadě je nutné z reklamací vyřadit kompletně žaluzie a veškerá mechanická poškození (rozbité kličky, poškrábaná skla, mechanicky poškozená těsnění, porýpané rámy a křídla, utržená či chybějící kování, praskliny mezi rámem okna a vnitřním zdivem, uvolněné vnitřní parapety apod.). Reklamovat se budou pouze závady, související s ukotvením a utěsněním okna, parapetu a stěn Leone vč. zateplení. To znamená zatékání nebo profukování skrz stěnu kolem rámu okna, netěsnosti či mechanická volnost rámu okna ve stěně. Dále pak vady typu ztráta vzduchotěsnosti skel, křivost či praskání křídel a rámů, samozřejmě bez zavinění uživatelem. Poslední skupina uznatelných reklamací jsou problémy s kováním, tj. špatné dovírání a těsnění rámu a křídla, drhnutí při zavírání atd. Tato skupina je diskutabilní, jedná se spíše o provozní opravy, nechceme však způsobovat zlou krev a vytvářet dvě kategorie reklamačních oprav oken.
Protože dopředu nevíme, jak bude rok 2013 v otázce reklamací probíhat, budeme zatím hradit opravy reklamačních závad z prostředků domů, nikoliv však z DZOI. Na konci roku provedeme vyhodnocení z hlediska nákladů, druhů, množství atd. V oprávněných případech zohledníme toto mimořádné čerpání prostředků a navrhneme na shromáždění delegátů (nejvyšší orgán družstva) úpravu rozdělovacího klíče při rozdělování zisku družstva za rok 2013. Jednoduše řečeno – postižené domy by jako kompenzaci nákladů za reklamační vady mohly získat větší podíl na zisku družstva.