Přehled stížností a žádostí roku 2020

  • Autor: Pavla Vaňková
  • středa 23. června 2021

Za rok 2020 z celkového počtu 106 podání bylo 84 stížností a 22 žádostí. Písemně podané stížnosti a žádosti družstevníky jsou na OSBD Česká Lípa vyřizovány v souladu s vnitřní směrnicí.

Hodnocením důvodů podaných stížností zjistíme, že velké procento se týká soužití,
tj. obtěžování sousedů nadměrným hlukem v denních i večerních hodinách, hlasitá hudba, dupání, křik, vyhazování nedopalků a odpadků z oken, zdržování se neznámých osob ve společných prostorách domu a následně vulgární chování. Úroveň sousedských vztahů je
i nadále neradostná. Člověk by si řekl, že to může být následkem příchodu COVIDU, neboť lidé jsou více doma. Ale ve srovnání s ostatními roky tomu tak není. V souvislosti s tímto konstatováním je nutné připomenout, že bydlící jsou povinni chovat se tak, aby nerušili sousedy hlukem, a to nejen po 22 hodině, jak se mylně mnoho družstevníků domnívá. Samozřejmostí by mělo být dodržování pořádku ve společných prostorách a řádné provádění úklidu těchto prostor. Toto vše je uvedeno v platném Domovním řádu OSBD, který upravuje podmínky a způsob užívání bytů, příslušenství k bytům, společných částí domu a nebytových prostor v domech a dále v Občanském zákoníku.

Nejvíce se tento problém týká pronajatých bytů, v nichž podnájemníci nemají k domu žádný vztah. Nejsou ochotni seznámit se s vnitřními pravidly bydlení v družstevních domech. Zcela jasně se ukazuje souvislost mezi větším počtem pronajímaných bytů a počtem stížností. Navíc se někdy jedná o „černý podnájem“, kdy nájemce bytu „pozapomněl“ splnit svou povinnost uloženou mu stanovami a nepožádal představenstvo družstva o jeho souhlas. Toto pro něj může mít velmi nepříjemné následky. Vlastník bytové jednotky je povinen oznámit jmenovitě osoby žijící v jeho bytě. V těchto případech je velmi důležitá spolupráce s výbory samospráv. Uživatelé okolních bytů často spatřují v podání stížnosti poslední naději na znovu získání klidného bydlení. Těchto možností je však více. Problém menšího rázu lze řešit prostřednictvím výboru samosprávy, případně konzultací na správě družstva. Pokud se jedná o zásadní problém, neváhejte a volejte Městskou policii. Takový záznam je pádným argumentem při vyřizování stížností naším právním oddělením, případně při projednávání přestupkovou komisí příslušné obce. Všeobecně je prokazování důvodu stížnosti velmi složité a možnosti postihu ze strany družstva jsou taktéž velmi omezené.

Dvě stížnosti se týkaly nedodržování a porušování předpisů požární ochrany ve společných prostorách domu.

Velmi často se stává, že společné prostory kolaudované jako sušárny prádla jsou plné odložených věcí nebo jsou dokonce užívány jako bytový prostor, což je nepřijatelné.
Všechny stížnosti byly právním oddělením správy družstva prošetřeny a vyřízeny písemně nebo osobním jednáním.

Žádosti podané k projednání představenstvem družstva se týkaly především prominutí poplatků z prodlení, obnovení členství či nájemní smlouvy nebo převodu bytu do vlastnictví.

Řešení stížností není jednoduchou záležitostí a jsou případy, kdy nelze problém zcela vyřešit, neboť je zakořeněn v chování jedince a vztahy spolubydlících jsou již velmi narušeny. Přeji všem nekonfliktní sousedy a spokojené bydlení v pěkných a upravených domech.