Povinnosti vlastníka vůči správci domu při koupi jednotky

  • Autor: JUDr. Dalibor Tichý
  • pondělí 23. září 2019

Jen málokdo si při koupi jednotky (tzn. bytu, garáže apod. „dále jen jednotka“) uvědomí, že mu vznikají zákonné povinnosti vůči správci, který předmětný dům spravuje. O jaké povinnosti se vlastně jedná? Tuto problematiku upravuje především § 1177 zák. č. 89/2012 Sb., občanského zákona, který hned v prvním odstavci svého ustanovení hovoří o třech oznamovacích povinnostech.
Za prvé je to samotné oznámení o nabytí jednotky. Za druhé sdělení adresy pro doručování písemností. Za třetí nahlášení počtu osob, které budou s vlastníkem v jednotce bydlet, a to v souhrnu nejméně tří měsíců v jednom kalendářním roce. Lhůta k výše uvedeným oznámením činí jeden měsíc od doby, co se vlastník jednotky dozvěděl nebo dozvědět mohl, že je vlastníkem. Pro prokázání nabytí jednotky je zapotřebí doložit na bytové oddělení OSBD Česká Lípa buď návrh na vklad do katastru nemovitostí, nebo samotný výpis z listu vlastnictví o změně vlastníka.
Pokud vlastník nebude jednotku sám užívat, ale přenechá její užívání jiné osobě (např. formou nájmu), je povinen nahlásit nejen počet osob, které budou jednotku užívat, ale i jejich jméno a adresu trvalého či jiného pobytu na území České republiky. Tato povinnost vychází z druhého odstavce výše uvedeného paragrafu. Pokud vlastník jednotky nesplní výše uvedené oznamovací povinnosti, hrozí mu ze strany správce domu sankce vyplývající z hrazení předpisů úhrad nebo pokuta z prodlení, či náhrada škody plynoucí z vyúčtování zálohových plateb. Proto je důležité tyto povinnosti nepodceňovat, ale naopak si je hlídat pro klidné a spokojené bydlení.