Opravy bytových oken po skončení záruky

  • Autor: Vlastimil Kouřimský
  • středa 6. února 2013

V letech 2002 až 2012 jsme na domech družstva a družstvem spravovaných vyměnili 35 590 kusů oken a vchodových dveří. Tím jsme provedli výměnu prakticky všech oken na družstvu, zejména těch bytových. S několika málo výjimkami byla záruční doba sjednána vždy na 6 let. Po tuto dobu byla smluvně zajištěna povinnost odstraňovat záruční vady. Po tuto dobu realizační firmy nijak striktně nerozlišují charakter reklamovaných vad a s menší či větší časovou prodlevou vady odstraňují. Protože se nejedná o klasickou opravu, hrazenou z fondu oprav domu, umožnili jsme všem uživatelům bytů uplatňovat své nároky přímo na správě družstva, bez obvyklé účasti samosprávy, bez žádanek. Po dobu záruky tento systém funguje bez větších zádrhelů, nezatěžuje předsedy samospráv a až na výjimky dokonce ani bytové techniky. Uživatelé sami svým podpisem stvrzují, že vada jejich okna je odstraněna.
Tento stav nebude pochopitelně trvat věčně. Už nyní máme po záruce více jak třetinu plastových oken. Díky „tučným“ letům 2006 až 2009 nám v příštích třech letech ze záruky vypadne přes 6 000 oken ročně. Po roce 2016 bude v záruce již pouze něco málo přes 10% všech oken. Je proto nutné nastavit pravidla chování družstva k opravám bytových oken po záruce. Zachování stávajícího stavu by znamenalo velké nároky na čerpání prostředků z fondu oprav, nehledě na spory mezi lidmi v domě kvůli nerovnoměrnému a nahodilému čerpání společných peněz.
Okna jsou bezpochyby společnou částí domu a je v souladu s legislativou a stanovami, že byla společně pořízena a v záruce udržována. To však neznamená, že nelze změnit pravidla jejich údržby a oprav. Zvláštností bytových oken totiž je, že je to sice společná část, ale ve výlučném užívání jednotlivých lidí. Takže jejich stav, opotřebovanost či poruchovost je velmi výrazně ovlivněna chováním uživatelů oken. Těžko bychom vysvětlovali těm šikovným a šetrným, proč z jejich peněz hradíme seřizování oken u jejich nešetrných či nešikovných sousedů. Ať se nám to líbí nebo ne, na opravy bytových oken prostě peníze do fondu oprav netvoříme a pokud bychom chtěli zachovat možnost oprav ze společných peněz, museli bychom zvyšovat tvorbu.
Z výše uvedených důvodů na doporučení správy družstva odsouhlasilo představenstvo družstva na svém lednovém jednání, že po skončení záruční doby si opravy bytových oken hradí každý uživatel bytu sám.
Co to pro vás v praxi znamená? V první řadě je nutné se informovat u zástupců samosprávy či na správě družstva, zda je konkrétní okno opravdu po záruce. Pokud ano, pak je potřeba postupovat jako u každé jiné opravy v bytě. Buď znáte firmu či řemeslníka, který opravu provede nebo vám někoho doporučíme, v obou případech si však hradíte opravu sami.
Rozhodnutí o nehrazení oprav bytových oken po záruce však nebrání domu odsouhlasit si na členské schůzi a shromáždění vlastníků např. hromadné seřízení kování, výměnu těsnění apod. Jsme si vědomi, že se jedná o velkou změnu v přístupu k opravám bytových oken a že každá restrikce je nepopulární. Smyslem je však zamezit jednotlivcům bezbřehému a nekontrolovatelnému čerpání společných prostředků z fondu oprav.